Newsletter aprilie 2025

Forumul Digital Education 2025

În data de 24 iunie 2025 va avea loc la Bruxelles, în format hibrid, Forumul Digital Education 2025, care va reuni factori decizionali, cadre didactice, lideri din industrie, cercetători și reprezentanți ai societății civile din întreaga Europă.

Asigurarea externă a calității cercetării în instituțiile de învățământ superior

În cadrul activităților Asociației Europene pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ENQA), un grup de lucru format din agenții de asigurare a calității a publicat un studiu referitor la asigurarea externă a calității cercetării în instituțiile de învățământ superior, o temă extrem de importantă în Spațiul European al Învățământului Superior.

Apelul Campionii ESCI 2025-2027

În cadrul programului ERASMUS+ a fost lansat Apelul pentru exprimarea interesului ESCI Champions 2025-2027, dedicat Inițiativei privind Legitimația Europeană de Student (ESCI), cu termen limită de transmitere a aplicaților 16 mai 2025.

EduTalk@CoE: Asigurarea Calității și Integrității în Educația Transnațională

Consiliul Europei a organizat în data de 1 aprilie a.c. evenimentul EduTalk@CoE: Educația Transnațională. Provocări și Oportunități pentru Integritatea Academică și Asigurarea Calității, cu scopul de a explora modul în care instituțiile de învățământ superior pot menține integritatea și calitatea academică, extinzând în același timp oportunitățile de educație transnațională într-o lume din ce în ce mai globalizată.

Forumul Digital Education 2025

În data de 24 iunie 2025 va avea loc la Bruxelles, în format hibrid, Forumul Digital Education 2025, care va reuni factori decizionali, cadre didactice, lideri din industrie, cercetători și reprezentanți ai societății civile din întreaga Europă.

Evenimentul urmărește să realizeze conexiunea părților interesate cu strategia de perspectivă pentru viitorul educației digitale. Cu acest prilej vor fi expuse progresele Planului de acțiune pentru educația digitală de-a lungul celor 4 ani de implementare și vor fi explorate concluzii. Totodată, evenimentul va oferi o oportunitate de a învăța, de a contribui și de a participa activ la conturarea parcursului privind viitorul educației digitale.

Puteți consulta agenda evenimentului accesând Digital Education Stakeholder Forum 2025 – European Education Area,

Și pentru a participa online vă puteți înregistra aici Create an account | Registration | Digital Education Stakeholder Forum 2025:Tap into Europe’s Digital Potential

Asigurarea externă a calității cercetării în instituțiile de învățământ superior

În cadrul activităților Asociației Europene pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ENQA), un grup de lucru format din agenții[1] de asigurare a calității a publicat un studiu referitor la asigurarea externă a calității cercetării în instituțiile de învățământ superior, o temă extrem de importantă în Spațiul European al Învățământului Superior.

Asigurarea externă a calității cercetării contribuie la îmbunătățirea calității cercetării, este în concordanță cu transformările din domeniu și urmărește să consolideze legătura dintre predare, învățare și cercetare. Acest studiu arată că literatura disponibilă pe tema asigurării externe a calității cercetării este limitată, deși este un domeniu în care agențiile de asigurare a calității sunt din ce în ce mai active. Asigurarea externă a calității cercetării este “umbrită” de literatura referitoare la asigurarea externă a calității învățării și predării și este adesea confundată cu evaluarea cercetării.

Prin urmare, acest studiu a adoptat conceptul de asigurare externă a calității cercetării ca un termen atotcuprinzător care se referă la un proces regulat de revizuire (monitorizare, garantare, menținere și îmbunătățire) a calității mediului de cercetare din instituțiile de învățământ superior, inclusiv interrelația sa cu misiunile educaționale și de impact societal ale instituțiilor de învățământ superior.

Acest raport prezintă tendințele majore asociate asigurării externe a calității cercetării și arată că 17 din cele 59 de agenții chestionate nu se implică în asigurarea externă a calității cercetării, fiind identificate două provocări semnificative: lipsa unui cadru național de sprijin și reticența instituțiilor de învățământ superior.

Dintre cele 42 de agenții care au raportat că sunt deja implicate în asigurarea externă a calității cercetării, majoritatea au explicat că lipsesc linii directoare internaționale. Prin cartografierea practicilor agențiilor, s-a constatat că acestea efectuează în principal asigurarea externă a calității cercetării la nivel instituțional și de program și într-o măsură mai mică la nivelul unităților de cercetare care fac parte din instituțiile de învățământ superior. Agențiile au fost chestionate și despre subiectele pe care le acoperă frecvent conexe asigurării externe a calității cercetării, grupate pe trei teme principale:

– Aspecte generale ale politicilor și managementului în domeniul cercetării,

– Mediul de cercetare,

– Legătura dintre cercetare și predare – învățare.

Studiul a identificat trei tipuri principale de provocări pentru implementarea asigurării externe a calității cercetării:
• provocări legate de mediul global al asigurării externe a calității cercetării;
• provocări legate de mediul național;
• provocări legate de practicile agențiilor (formarea experților, politica de recrutare a personalului…).

Acest raport oferă exemple de practici și identifică o serie de întrebări reflexive, punând bazele cunoștințelor referitoare la asigurarea externă a calității cercetării.

Pentru informații suplimentare, consultați: https://www.enqa.eu/publications/working-group-report-quality-assurance-of-research/

[1] A3ES (Portugalia), ACSUCYL (Spania), ANVUR (Italia), AQ Austria, ANQA (Armenia), ASHE (Croația),

CTI (Franța), EQ-Arts, evalag (Germania) HAKA (Estonia), Hcéres (Franța), IAQA (Islanda), MAB (Ungaria), NCEQE (Georgia), THEQC (Turcia), UKÄ (Suedia)

Apelul Campionii ESCI 2025-2027

În cadrul programului ERASMUS+ a fost lansat Apelul pentru exprimarea interesului ESCI Champions 2025-2027, dedicat Inițiativei privind Legitimația Europeană de Student (ESCI), cu termen limită de transmitere a aplicaților 16 mai 2025.

Apelul își propune să recunoască și să sprijine instituțiile de învățământ superior și alte organizații care au realizat progrese semnificative în implementarea Inițiativei privind Legitimația europeană de student.

Aplicanţi eligibili
• Instituții de învățământ superior care dețin Carta Universitară Erasmus (ECHE) pot deveni Campioni ESCI în una dintre următoarele categorii:
– Implementarea Erasmus fără hârtii (EWP);
– Implementarea Legitimației Europene de Student (ESC);
– Campioni ai Excelenței, care au demonstrat implementarea cu succes atât a EWP, cât și a ESC.
• Alte instituții de învățământ superior, autorități naționale, asociații studențești și organizații terțe abilitate să emită Legitimații Europene de Student sunt eligibile să participe în cadrul categoriei ESC.

Beneficii
Campionii ESCI sunt nominalizați pentru o perioadă de doi ani ( 2025-2027), timp în care vor beneficia de vizibilitate sporită, acces la materiale promoționale și de comunicare pentru promovarea ESCI în țara de origine. De asemenea, aceștia  vor lua parte la activitățile consultative ce privesc evoluția și dezvoltarea ESCI.
Totodată, Campionii ESCI vor participa la toate reuniunile dedicate ESCI, la evenimente naționale cu această tematică, la schimburi de experiențe și bune practici.

Cum să aplici?
Organizațiile interesate pot aplica până pe 16 mai 2025. Agențiile naționale vor analiza fiecare aplicației, urmând să transmită cel mult trei nominalizări Comisiei Europene până la sfârșitul lunii mai.

Procesul de selecție și calendarul
Reprezentanții Comisiei Europene, în urma consultărilor cu Agențiile Naționale ERASMUS+, vor selecta, în baza criteriilor enunțate în Apel, un singur Campion ESCI per Agenție. Rezultatele vor fi anunțate în luna iunie și întâlnirea de lansare va avea loc la Gothenburg, Suedia, în data de 9 septembrie 2025.

Pentru informații suplimentare și formularul de aplicație, accesați: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/news/call-for-interest-esci-champions-2025-2027

Freepik @artursafronovvvv

EduTalk@CoE: Asigurarea Calității și Integrității în Educația Transnațională

Consiliul Europei a organizat în data de 1 aprilie a.c. evenimentul EduTalk@CoE: Educația Transnațională. Provocări și Oportunități pentru Integritatea Academică și Asigurarea Calității, cu scopul de a explora modul în care instituțiile de învățământ superior pot menține integritatea și calitatea academică, extinzând în același timp oportunitățile de educație transnațională într-o lume din ce în ce mai globalizată.

Vorbitorii au împărtășit propriile experiențe și abordări privind educația transnațională, reflectând asupra următoarele întrebări:

  • Cum se poate dezvolta o cultură a asigurării calității și integrității academice în educația transnațională (TNE)?
  • Ce provocări întâmpină instituțiile când încearcă să colaboreze din cauza lipsei de standardizare a vocabularului, structurilor și absenței unui cadru de referință comun?
  • Cum pot universitățile să gestioneze amploarea provocărilor la adresa integrității academice generate de inteligența artificială, în contextul TNE?

Concluziile dezbaterii au evidențiat necesitatea unei abordări strategice a TNE bazată pe o mai mare conștientizare și înțelegere a diferitelor modele de învățământ terțiar. Totodată, participanții au subliniat importanța unității, recomandând o terminologie mai armonioasă, tranziție mai facilă între proiectarea și implementarea programelor între țări și crearea unui cadru TNE mai coeziv, bazat pe strategii regionale de succes.

Evenimentul poate fi urmărit accesând: https://vimeo.com/1071703216?share=copy#t=0

Pentru informații suplimentare, consultați: https://www.coe.int/en/web/education/newsroom

Loading