Newsletter august 2024

Forumul European de Asigurare a Calității: 14 – 16 noiembrie 2024, Enschede, Olanda

 

Forumul european de asigurare a calității, eveniment emblematic pentru acest domeniu, va avea loc în perioada 14 – 16 noiembrie 2024, la Universitatea din Twente, Enschede, Olanda, cu titlul “Consolidarea educației, cercetării și a implicării în societate prin asigurarea calității”.

Cetățenii non-UE supracalificați accesează piața forței de muncă din UE

 

În 2023, probabilitatea ca cetățenii din afara UE angajați în UE să fie supracalificați era aproape de două ori mai mare decât cea a resortisanților țării respective pentru locul lor de muncă.

Rata de supracalificare a fost de 39,4% pentru cetățenii din afara UE [cu 0,1 puncte procentuale (pp) mai mică decât în 2022] și de 31,3% pentru cetățenii altor țări ale UE (-0,3 pp).

Educația se digitalizează: Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale 2024-2027 pune accent pe inovație și colaborare universitară

Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale (SN-IA) pentru perioada 2024-2027 constituie documentul strategic, aprobat recent prin Hotărârea de Guvern nr. 832/2024, care are ca obiectiv consolidarea și dezvoltarea competențelor în domeniul IA în România.

Rolul inteligenței artificiale în procesul de admitere la studii universitare în 2024 

Inteligența artificială (IA) poate fi un instrument util pentru promovarea programelor de studii și gestionare a procesului de admitere. Instituțiile de învățământ superior din străinătate care au adoptat tehnologia complexă și în curs de perfecționare pentru a ține pasul cu așteptările studenților au participat, în prima parte a anului, la sondajul cu titlul “Tendințe și Tehnologii Emergente”, organizat de Asociația pentru profesioniști din domeniul educației și organizația Education Dynamics din Statele Unite ale Americii.

Forumul European de Asigurare a Calității: 14 – 16 noiembrie 2024, Enschede, Olanda

Forumul european de asigurare a calității, eveniment emblematic pentru acest domeniu, va avea loc în perioada 14 – 16 noiembrie 2024, la Universitatea din Twente, Enschede, Olanda, cu titlul “Consolidarea educației, cercetării și a implicării în societate prin asigurarea calității”.

Evenimentul din acest an se va concentra pe explorarea de politici noi, metodologii și instrumente inovatoare care pot asigura o abordare holistică a calității și asigurării calității. Sesiunile de lucrări, atelierele și prezentările practice vor permite participarea interactivă a publicului și oportunități de schimb de experiență și bune practici pe toată durata evenimentului.

Forumul este organizat de Asociația Europeană pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior (ENQA) și oferă o platformă pentru discuții, dezvoltare profesională și schimb de experiență între cercetători, practicieni și factori decizionali în asigurarea calității, rectori și prorectori responsabili pentru asigurarea calității, studenți și personal. În plus, evenimentul din acest an va prezenta un interes deosebit pentru profesioniștii responsabili de calitatea funcțiilor de cercetare și de informare în universități și pentru personalul cu funcții de management de proiect.

Înscrierile sunt deschise – 2024 European Quality Assurance Forum (eua.eu), iar pentru mai multe informații accesați 2024 European Quality Assurance Forum (eua.eu).

Cetățenii non-UE supracalificați accesează piața forței de muncă din UE

În 2023, probabilitatea ca cetățenii din afara UE angajați în UE să fie supracalificați era aproape de două ori mai mare decât cea a resortisanților țării respective pentru locul lor de muncă.

Rata de supracalificare a fost de 39,4% pentru cetățenii din afara UE [cu 0,1 puncte procentuale (pp) mai mică decât în 2022] și de 31,3% pentru cetățenii altor țări ale UE (-0,3 pp). În schimb, rata de supracalificare a resortisanților a fost de 20,8%, cu 0,3 puncte procentuale mai mică decât în anul precedent.

Dintre țările UE, cea mai mare pondere a cetățenilor din afara UE supracalificați înregistrată în 2023 a fost în Grecia (69,6%), Italia (64,1%) și Spania (56,0%). 

Pentru cetățenii din alte țări ale UE, cele mai mari ponderi ale lucrătorilor supracalificați au fost înregistrate în Italia (45,1%), urmată de Cipru (43,1%) și Spania (42,3%).

Reamintim, în acest context, că Legea nr. 28/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul străinilor a transpus prevederile Directivei (UE) 2021/1883 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 octombrie 2021 privind condițiile de intrare și de ședere a resortisanților țărilor terțe pentru ocuparea unor locuri de muncă înalt calificate și de abrogare a Directivei 2009/50/CE a Consiliului care instituie un mecanism actualizat privind eliberarea Cărții albastre a UE pentru cetățenii non-UE înalt calificați. În acest sens, legea prevede, printre altele, că cetățenii non-UE care intenționează să practice ocupații aparținând grupei minore 133 «Conducători în servicii de tehnologia informației și comunicațiilor» și subgrupei majore 25 «Specialiști în tehnologia informației și comunicațiilor», astfel cum acestea sunt stabilite în Clasificarea ocupațiilor din România, trebuie să facă dovada unor ”competențe profesionale superioare”. În acest caz, potrivit legii, prin ”competențe profesionale superioare” se înțelege deținerea de către manageri și profesioniști în domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor a unor cunoștințe, aptitudini și competențe atestate prin cel puțin 3 ani de experiență profesională relevantă în termen de 7 ani înainte de depunerea cererii pentru eliberarea unei Cărți albastre a UE.

Pentru mai multe informații privind statisticile referitoare la cetățenii non-UE supracalificați, accesați:

Aproape 40 % dintre cetățenii din afara UE supracalificați în 2023 – Eurostat (europa.eu).

Educația se digitalizează: Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale 2024-2027 pune accent pe inovație și colaborare universitară

Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale (SN-IA) pentru perioada 2024-2027 constituie documentul strategic, aprobat recent prin Hotărârea de Guvern nr. 832/2024, care are ca obiectiv consolidarea și dezvoltarea competențelor în domeniul IA în România.

Implicarea Ministerului Educației și colaborarea interministerială

În conformitate cu Anexa 2 a hotărârii, Ministerul Educației face parte din Comisia Interministerială pentru Coordonarea Implementării SN-IA, alături de alte ministere, Autoritatea pentru Digitalizarea României și Serviciul de Telecomunicații Speciale. Această colaborare interministerială subliniază importanța strategică a educației și a competențelor digitale pentru viitorul țării.

Portofele digitale și educație modernizată

Anexa 1 evidențiază câteva aspecte esențiale privind diplomele și educația, fiind menționat Cadrul de identitate digitală europeană, care va permite persoanelor și întreprinderilor să-și conecteze identitățile digitale naționale cu alte atribute personale, inclusiv diplome și permise de conducere. Această inițiativă va simplifica verificarea calificărilor și va facilita mobilitatea academică și profesională.

Creșterea investițiilor în educația IA

Raportul Artificial Intelligence Index Report 2021 (citat la pagina 49) relevă o creștere semnificativă a cursurilor de IA la nivel global în ultimii patru ani. Deși majoritatea programelor de IA din UE sunt la nivel de master, România se situează pe locul 18 din 27 în ceea ce privește numărul de programe de educație în acest domeniu.

Evoluția numărului de absolvenți în domeniile IA

Un indicator important al succesului SN-IA este numărul absolvenților cu diplomă de master în domeniile asociate IA. Datele din perioada 2016-2020 și proiecțiile pentru 2025 și 2027 arată o creștere constantă, cu obiectivul de a ajunge la 3.361 de absolvenți până în anul 2027.

Consultarea Strategiei Naționale în domeniul IA

Instituțiile de învățământ superior din România pot sprijini implementarea acestei strategii prin dezvoltarea și adaptarea programelor academice pentru a include elemente de inteligență artificială, pregătind astfel studenții pentru o carieră de succes în acest domeniu dinamic și inovator.

Documentul SN-IA este accesibil aicihttps://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/286251

Rolul inteligenței artificiale în procesul de admitere la studii universitare în 2024 

Inteligența artificială (IA) poate fi un instrument util pentru promovarea programelor de studii și gestionare a procesului de admitere. Instituțiile de învățământ superior din străinătate care au adoptat tehnologia complexă și în curs de perfecționare pentru a ține pasul cu așteptările studenților au participat, în prima parte a anului, la sondajul cu titlul “Tendințe și Tehnologii Emergente”, organizat de Asociația pentru profesioniști din domeniul educației și organizația Education Dynamics din Statele Unite ale Americii.

Asociația pentru profesioniști din domeniul educației și organizația Education Dynamics din Statele Unite ale Americii colaborează cu instituții de învățământ superior în probleme privind cercetarea de piață, publicitatea, managementul procesului de admitere la studii, în special a adulților care studiază în mediul online.

Sondajul realizat de cele două organizații indică optimism și încredere în utilizarea noilor tehnologii, dar și rezerve datorate temerii de schimare, buget limitat, număr mic de personal și pregătire tehnică. 

Pentru mai multe informații, puteți accesa link-ul următor:

UPCEA-EDDY-Emerging-Technology-Whitepaper-2024.pdf (educationdynamics.com)

Loading