Newsletter ianuarie 2025

Prioritățile Președinției poloneze la Consiliul UE în domeniul educației

Polonia a preluat președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene la 1 ianuarie 2025, pentru o perioadă de șase luni (1 ianuarie – 30 iunie 2025).

24 ianuarie – Ziua Internațională a Educației

În acest an, UNESCO a dedicat Ziua Internațională a Educației oportunităților și provocărilor aduse de inteligența artificială, marcând evenimentul sub tema “AI și educația: Menținerea factorului uman într-o lume a automatizării”.

Utilizarea AI în recunoașterea calificărilor

În ultimele decenii internaționalizarea învățământului superior și mobilitățile studențești au cunoscut o dezvoltare semnificativă, statisticile UNESCO menționând 6 milioane de studenți în proces de învățare la instituții din afara țării de origine.

Creștere semnificativă a solicitărilor online procesate de către CNRED

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED) a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de solicitări procesate în format electronic în ultimii doi ani.

Prioritățile Președinției poloneze la Consiliul UE în domeniul educației

Polonia a preluat președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene la 1 ianuarie 2025, pentru o perioadă de șase luni (1 ianuarie – 30 iunie 2025).

În domeniul educației, prioritățile președinției poloneze sunt următoarele:

  • evaluarea implementării Spațiului European al Educației;
  • consolidarea cooperării în domeniul educației inclusive;
  • implementarea conceptului de excelență în VET;
  • avansarea lucrărilor pe tema Pachetului privind învățământul superior (Recomandarea privind carierele atractive și durabile în învățământul superior – adoptată în noiembrie 2024; Comunicarea COM privind “un model pentru o diplomă europeană”; Recomandarea Consiliului privind un sistem european de asigurare a calității și de recunoaștere în învățământul superior);
  • implementarea Recomandării din 2023 privind educația digitală și evaluarea Planului de acțiune privind educația digitală 2021-2027;
  • viitorul programelor europene în domeniul educației și formării.

În primul semestru al anului 2025, președinția poloneză va lansa:

  • Rezoluția Consiliului privind un model pentru diploma europeană.
  • Concluziile Consiliului privind educația inclusivă cu focus pe practicile școlare.

Programul Președinției poloneze poate fi consultat, accesând următorul:

https://polish-presidency.consilium.europa.eu/en/programme/programme-of-the-presidency/

24 ianuarie – Ziua Internațională a Educației

În acest an, UNESCO a dedicat Ziua Internațională a Educației oportunităților și provocărilor aduse de inteligența artificială, marcând evenimentul sub tema “AI și educația: Menținerea factorului uman într-o lume a automatizării”.

Statele Membre sunt îndemnate să investească în educația pentru utilizarea responsabilă a tehnologiei în domeniu și dezvoltarea abilităților oamenilor de a folosi, înțelege și influența avansul tehnologic.

*

Ziua Internațională a Educației a fost proclamată de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite în 2018 și subliniază rolul educației în procesul de pace și dezvoltare.

Pentru mai multe informații, accesați:

https://www.unesco.org/en/days/education?hub=343

Sursa: iStock

Utilizarea AI în recunoașterea calificărilor

În ultimele decenii internaționalizarea învățământului superior și mobilitățile studențești au cunoscut o dezvoltare semnificativă, statisticile UNESCO menționând 6 milioane de studenți în proces de învățare la instituții din afara țării de origine. Astfel, recunoașterea rapidă și justă a calificărilor a devenit crucială pentru integrarea profesională și academică, fapt care a adus la adoptarea de către UNESCO a Convenției globale privind recunoașterea calificărilor din învățământul superior, bazată pe convențiile regionale în materie.

Totodată, transformarea digitală și avansul tehnologiilor AI în învățământul superior aduc după sine oportunități ce facilitează procesul de recunoaștere, dar și riscuri și provocări atât pentru studenți și absolvenți, cât și pentru universități și instituțiile de resort. Acestea sunt dezbătute de reprezentanți regionali UNESCO în domeniu recunoașterii calificărilor în articolul publicat de University World News care identifică următoarele 5 elemente cheie de avut în vedere în discuțiile despre AI și recunoaștere, în conformitate cu reglementările regionale și documentele de referință ale Consiliului Europei și UNESCO:

  1. O evaluare centrată pe oameni

Principiile consacrate normativ în Convenția globală privind recunoașterea calificărilor din învățământul superior promovează eliminarea barierelor din procesul de recunoaștere, evaluarea exhaustivă și analitică. Utilizarea tehnologiei AI în procesul de evaluare ar avea efectul contrar, susțin autorii, din cauza imitării deciziilor anterioare și folosirii unor algoritmi prestabiliți pentru a prezice rezultatul.

  1. Un proces solid și Guvernanța datelor

AI poate fi utilizată în demersurile de simplificare a procedurilor repetitive, mecanice, însă întreg procesul necesită reglementare și supraveghere din partea oamenilor, pentru a evita simplificarea excesivă. De asemenea, trebuie avut în vedere că AI nu funcționează de sine stătător, ci în combinație cu alte instrumente și soluții tehnologice. Astfel, guvernanța eficientă a datelor și o arhitectură solidă în acest sens sunt precondiții pentru implementarea AI.

  1. Cercetare și inovare

Cercetarea și inovarea sunt esențiale pentru a asigura dezvoltarea continuă, fiabilă și perfecționarea tehnologiilor AI și a întregului proces de digitalizare. În consecință, cooperarea cu instituțiile de învățământ superior este fundamentală pentru eficientizarea procedurilor de recunoaștere.

  1. Formarea în AI

Cunoștințele în domeniul AI și înțelegerea implicațiilor etice ale utilizării inteligenței artificiale în procesul de recunoaștere și admitere împreună cu capabilități de analizare și interpretare a datelor reprezintă părți importante din setul de competențe necesar evaluatorului.

  1. Cooperarea și networking-ul

Cooperarea, networking-ul, schimbul de bune practici și informații au o relevanță deosebită în procesul de recunoaștere, ajutând la construirea unei comunități de practicieni specializați în domeniu.

Articolul complet poate fi consultat, accesând

https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20250109122353833

Sursa: iStock

Creștere semnificativă a solicitărilor online procesate de către CNRED

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED) a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de solicitări procesate în format electronic în ultimii doi ani. Conform datelor existente, în anul 2023, dintr-un total de 20.663 de solicitări, 9.444 au fost transmise online, reprezentând aproximativ 45,7% din total.

În 2024, numărul solicitărilor online a crescut la 11.006 dintr-un total de 20.738, ceea ce constituie circa 53% din total.

Această tendință ascendentă reflectă eforturile CNRED de a digitaliza și simplifica procedurile de recunoaștere și echivalare a diplomelor, facilitând accesul cetățenilor la servicii publice eficiente și transparente. Implementarea unei noi interfețe web, intuitive și ușor de utilizat, a contribuit semnificativ la această creștere, oferind utilizatorilor o experiență îmbunătățită în procesul de depunere a solicitărilor online.

CNRED continuă să promoveze utilizarea platformelor digitale, încurajând cetățenii să opteze pentru transmiterea electronică a documentelor, în conformitate cu obiectivele strategice de modernizare a serviciilor publice și de aliniere la standardele europene în domeniu.

Sursa: iStock

Loading