Newsletter iulie 2024

O nouă finanțare pentru alianțe de universități europene
Comisia Europeană a selectat 14 noi alianțe, care cuprind 130 de instituții de învățământ superior ce vor primi sprijin în cadrul apelului 2024 Erasmus+ Universități europene.
O veste bună: baza de date a profesiilor reglementate a fost integrată în Sistemul IMI!
Data de 4 iulie 2024 marchează finalizarea unui proiect complex – integrarea Bazei de date a profesiilor reglementate (RegProf) în Sistemul de Informare al Pieței Interne (IMI), care facilitează furnizarea de informații și raportarea profesiilor reglementate de către Statele membre și pune în aplicare obligațiile statelor în materie de transparență.

Prioritățile Președinției ungare a Consiliului UE în domeniul educației
Ungaria va deține Președinția Consiliului UE în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2024, continuând lucrările Președinției belgiene anterioare și înaintea președinției poloneze.

A 31-a reuniune anuală a rețelelor ENIC-NARIC și 40 de ani de existență a rețelei NARIC
În calitatea Centrului Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED) de membru al Rețelelor ENIC-NARIC, reprezentanții CNRED au participat, în perioada 23 – 25 iunie 2024, la Reuniunea comună anuală a Centrelor membre ale Rețelelor ENIC-NARIC (Centrele Naționale pentru Recunoaștere Academică și Informare), organizată la Napoli (Italia) de către Comisia Europeană cu sprijinul Consiliului Europei, UNESCO și a Centrului omolog din Italia.
O nouă finanțare pentru alianțe de universități europene
Comisia Europeană a selectat 14 noi alianțe, care cuprind 130 de instituții de învățământ superior ce vor primi sprijin în cadrul apelului 2024 Erasmus+ Universități europene.
Alianțele Universităților Europene urmăresc:
• îmbunătățirea competitivității internaționale a instituțiilor de învățământ superior din Europa,
• promovarea valorilor și identității europene prin încurajarea cooperării structurale, strategice și durabile pe termen lung între instituțiile de învățământ superior.
Acestea vor:
• să pună în aplicare o strategie comună pe termen lung pentru educația în serviciul societății, cu legături cu cercetarea și inovarea, acolo unde este posibil,
• construirea de campusuri interuniversitare europene pentru studenți și membri ai personalului să studieze și să lucreze în diferite țări europene, diferite limbi și în diferite sectoare și discipline academice,
• să înființeze echipe europene de creare a cunoștințelor cu ecosistemul lor de inovare pentru a ajuta la abordarea provocărilor societale actuale și viitoare.
Noile alianțe vor primi fiecare, până la 14,4 milioane de euro, timp de 4 ani. Acestea își vor începe activitățile în toamnă.
Realizarea strategiei europene pentru universități
Cele 14 noi alianțe se alătură celor 50 de universități europene selectate în cadrul apelurilor Erasmus+ în 2022 și 2023.
Aceasta înseamnă că obiectivul stabilit în strategia europeană ca universitățile să aibă cel puțin 60 de alianțe până la jumătatea anului 2024 a fost îndeplinit.
În total, cele 64 de alianțe implică peste 560 de instituții de învățământ superior de toate tipurile, din 35 de țări, inclusiv toate țările UE, Albania, Bosnia și Herțegovina, Islanda, Muntenegru, Republica Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia și Turcia.
Cele 64 de alianțe reunesc aproape 2.200 de parteneri asociați din organizații neguvernamentale, întreprinderi, orașe, autorități locale și regionale și alte instituții de învățământ superior din țările Procesului Bologna, inclusiv aproape 40 de instituții de învățământ superior din Ucraina.
Alianțele formează ceea ce Raportul lui Enrico Letta privind Viitorul Pieței Unice numește „a cincea libertate” de a învăța, a studia, a preda și a cerceta fără limite.
Comunitate de practică
Apelul din acest an a inclus și crearea unei comunități de practică pentru universitățile europene.
Această comunitate de practică își propune să consolideze învățarea între egali între toate alianțele existente ale universităților europene, prin împărtășirea celor mai bune practici și îmbunătățirea sinergiilor între comunitatea universităților europene și nu numai.
Comunitatea de practică va stimula, de asemenea, diseminarea rezultatelor și modelelor reutilizabile cu sectorul mai larg al învățământului superior.
Pașii următori
În timp, alianțele universităților europene vor contribui la:
• conectarea din ce în ce mai multor facultăți, departamente, personal și studenți
• includerea mai multor oportunități de mobilitate (fizică, virtuală și mixtă) studenților și personalului în programele lor de învățământ
• oferirea de pedagogii inovatoare și căi de învățare flexibile, bazate pe abordări transdisciplinare și bazate pe provocări
• stabilirea mai multor programe comune de studii și furnizarea de micro-credite
• transformea incluzivă și implicarea mai profundă în comunitățile lor
Planul către o diplomă europeană poate fi un factor cheie pentru ca alianțele universităților europene să ofere programe comune de studii.
După cum a anunțat în strategia europeană pentru universități, Comisia Europeană lucrează la o formulă de investiții cu autoritățile naționale și părțile interesate din învățământul superior pentru a facilita o abordare mai cuprinzătoare de finanțare a alianțelor universităților europene pentru cadrul financiar 2028-2034.
Despre apelul Erasmus+ Universități europene din 2024
La 3 octombrie 2023, Comisia Europeană a lansat un apel Erasmus+ Universități europene pentru a sprijini în continuare inițiativa Universităților europene.
Cu un buget maxim de 189,2 milioane EUR, acest apel a sprijinit constituirea de noi alianțe și a unei comunități de practică pentru alianțele universităților europene.
Lista completă a celor 14 noi alianțe și a comunităților de practică selectate poate fi consultată aici
https://education.ec.europa.eu/news/64-european-universities-alliances-now-active
O veste bună: baza de date a profesiilor reglementate a fost integrată în Sistemul IMI!
Data de 4 iulie 2024 marchează finalizarea unui proiect complex – integrarea Bazei de date a profesiilor reglementate (RegProf) în Sistemul de Informare al Pieței Interne (IMI), care facilitează furnizarea de informații și raportarea profesiilor reglementate de către Statele membre și pune în aplicare obligațiile statelor în materie de transparență.
Prin integrarea baze de date RegProf în Sistemul IMI, care a necesitat eforturi comune ale Comisiei Europene și statelor membre, se simplifică cooperarea administrativă între autoritățile înregistrate în domeniul calificărilor profesionale.
Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului Educației a colaborat cu autoritățile competente pentru profesiile reglementate din România pentru a se asigura că, prin intermediul noilor module dezvoltate de Comisia Europeană, se vor respecta cu ușurință obligațiile de notificare și raportare, după cum se prevede în Directiva privind calificările profesionale și în Directiva privind testul de proporționalitate.
În baza contribuțiilor statelor membre, Sistemul IMI va continua să furnizeze date pentru baza de date a profesiilor reglementate (site-ul public), pentru a le permite cetățenilor UE să găsească mai ușor informații cu privire la profesiile și la condițiile pe care trebuie să le respecte pentru a putea lucra în altă țară.
***
Sistemul de informare al Pieței interne (IMI) este un instrument online securizat și multilingv care facilitează schimbul de informații între autoritățile publice implicate în punerea în practică a legislației UE. Sistemul IMI ajută autoritățile să-și respecte obligațiile de cooperare administrativă transfrontalieră în multiple domenii legate de piața unică.
Lansat în 2008 pentru a pune în aplicare directiva privind serviciile, IMI funcționează în prezent pentru 102 proceduri de cooperare administrativă în 21 domenii de politică. Datorită IMI, modernizarea cooperării transfrontaliere la nivel național, regional și local a îmbunătățit cooperarea dintre autoritățile publice. Acest lucru a adus beneficii atât cetățenilor, cât și întreprinderilor.
Materialul video de mai jos explică avantajele Sistemului de informare al pieței interne (IMI) și modul în care acesta simplifică viața cetățenilor și a întreprinderilor:
https://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/_docs/video/about/all_about_imi_ro.mp4
Referințe utilizate:
https://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/index_ro.htm https://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/about/index_ro.htm
Prioritățile Președinției ungare a Consiliului UE în domeniul educației
Ungaria va deține Președinția Consiliului UE în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2024, continuând lucrările Președinției belgiene anterioare și înaintea președinției poloneze.
Ungaria se axează pe șapte domenii tematice în timpul Președinției:
- creșterea competitivității UE
- consolidarea politicii de apărare a UE
- asigurarea coerenței și a naturii bazate pe merit a politicii de extindere
- stoparea migrației ilegale
- construirea viitorului politicii de coeziune
- promovarea unei politici agricole a UE orientate către fermieri
- gestionarea provocărilor demografice
În ceea ce privește Programul Președinției ungare în domeniul educației, acesta se axează în jurul tematicilor actuale precum: un învățământ superior european competitiv, adaptarea la tranziția digitală și ecologică, parteneriate strategice în educație și formare, care ar trebui promovate prin instrumente de formare profesională, învățământ superior și educația adulților. În legătură cu acest din urmă subiect, Președinția ungară intenționează să adopte concluzii ale Consiliului, prioritizând acest subiect în ceea ce privește competitivitatea europeană și dezvoltarea economică.
Președinția ungară va avea, de asemenea, sarcina de a negocia Pachetul privind Învățământul superior, care cuprinde următoarele propuneri: Comunicarea Comisiei – un model pentru o diplomă europeană, Recomandarea Consiliului privind un sistem european pentru asigurarea calității și recunoaștere în învățământul superior și Recomandarea Consiliului privind carierele atractive și durabile în învățământul superior.
Programul Președinției ungare poate fi consultat la https://hungarian-presidency.consilium.europa.eu/en/programme/programme/
A 31-a reuniune anuală a rețelelor ENIC-NARIC și 40 de ani de existență a rețelei NARIC
În calitatea Centrului Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED) de membru al Rețelelor ENIC-NARIC, reprezentanții CNRED au participat, în perioada 23 – 25 iunie 2024, la Reuniunea comună anuală a Centrelor membre ale Rețelelor ENIC-NARIC (Centrele Naționale pentru Recunoaștere Academică și Informare), organizată la Napoli (Italia) de către Comisia Europeană cu sprijinul Consiliului Europei, UNESCO și a Centrului omolog din Italia.
Workshop-urile dedicate, pe parcursul a două zile, politicilor de recunoaștere a studiilor pe plan european și internațional, au adus în atenție și au supus dezbaterii o serie de teme de interes actual pentru comunitatea academică și angajatori, precum: transformarea digitală în implementarea politicilor de recunoaștere și rolul inteligenței artificiale, educația transnațională, provocările naționale în recunoașterea calificărilor refugiaților, recunoașterea automată. Dezbaterile au urmărit, totodată, aplicarea principalelor instrumente internaționale juridice în domeniu (Convenția de Recunoaștere de la Lisabona și Convenția globală privind recunoașterea calificărilor din învățământul superior) și operaționalizarea unor convenții regionale (Tokyo pentru regiunea Asia-Pacific, Convenția pentru statele arabe și cea pentru America latină, Addis-Abeba pentru Africa).
Consiliul Europei, la rândul său, a continuat seria acțiunilor de informare referitoare la combaterea fraudei în domeniul educației și promovarea eticii, transparenței și integrității în educație și a prezentat în acest sens publicația sa recentă, “Glosar de termeni pentru etică și integritate în educație”; publicația poate fi consultată pe platforma paneuropeană ETINED privind etica, transparența și integritatea în educație.
Reuniunea din acest an a fost marcată de aniversarea a 40 de ani de la înființarea rețelei NARIC, al cărei Secretariat este asigurat de Comisia Europeană. Având ca membri statele Uniunii Europene, Centrele NARIC sprijină și oferă asistență pentru implementarea Convenției de la Lisabona privind recunoașterea studiilor de către autoritățile naționale competente din statele semnatare ale Convenției. Totodată, acestea servesc drept mecanism de cooperare multilaterală în cadrul regiunii UNESCO Europa și America de Nord, asigurând și legătura cu alte regiuni UNESCO.