Newsletter iunie 2025
CNRED obține un nou mandat în Comitetul consultativ al NARIC – Rețeaua Centrelor naționale de recunoaștere din UE
Cu prilejul celei de-a 32-a Reuniuni comune a Centrelor membre ale Rețelelor ENIC-NARIC (Centrele Naționale pentru Recunoaștere Academică și Informare), care s-a desfășurat în perioada 25 – 27 mai 2025, la Tirana, Albania, directorul CNRED a obținut un nou mandat în Comitetul Consultativ al rețelei NARIC pentru perioada 2025 – 2027.
Prioritățile Președinției daneze la Consiliul UE în domeniul educației
Danemarca va prelua președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene la 1 iulie 2025, pentru o perioadă de șase luni (1 iulie – 31 decembrie 2025).
Consiliul UE avansează în direcția creării unei etichete de diplomă europeană comună
Consiliul Uniunii Europene a prezentat viziunea privind viitorul învățământului superior european.
CNRED continuă sesiunile regionale de instruire a utilizatorilor IMI
CNRED a organizat în perioada 29 -30 mai a.c., la Universitatea din Oradea, cea de-a doua sesiune regională de instruire a autorităților înregistrate în Sistemul de Informare al Pieței Interne.
CNRED obține un nou mandat în Comitetul consultativ al NARIC – Rețeaua Centrelor naționale de recunoaștere din UE
Cu prilejul celei de-a 32-a Reuniuni comune a Centrelor membre ale Rețelelor ENIC-NARIC (Centrele Naționale pentru Recunoaștere Academică și Informare), care s-a desfășurat în perioada 25 – 27 mai 2025, la Tirana, Albania, directorul CNRED a obținut un nou mandat în Comitetul Consultativ al rețelei NARIC pentru perioada 2025 – 2027.
Reuniunea comună a Centrelor membre ale Rețelelor ENIC-NARIC, la care Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor participă în calitatea sa de membru al Rețelelor ENIC-NARIC, a fost organizată în acest an de către Consiliul Europei și Centrul ENIC din Albania, cu sprijinul Comisiei Europene și UNESCO.
Workshop-urile organizate au adus în atenție recentele politici europene și internaționale în domeniul recunoașterii studiilor, precum Recomandarea Consiliului privind un sistem european de asigurare a calității și de recunoaștere în învățământul superior și Convenția globală privind recunoașterea calificărilor din învățământul superior.
Totodată, reprezentanții Centrelor membre ale Rețelelor ENIC-NARIC au evidențiat o serie de provocări și bune practici, care trebuie avute în vedere atât de autoritățile naționale în domeniul recunoașterii, dar și de către comunitatea academică: potențialul de utilizare a inteligenței artificiale în recunoașterea calificărilor, implementarea recunoașterii automate la nivel național, recunoașterea calificărilor refugiaților, precum și fraudarea calificărilor în noua societate digitală.
Prioritățile Președinției daneze la Consiliul UE în domeniul educației
Danemarca va prelua președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene la 1 iulie 2025, pentru o perioadă de șase luni (1 iulie – 31 decembrie 2025).
În domeniul educației, prioritățile președinției daneze (PRES DK) sunt următoarele:
-
creșterea atractivității educației și formării profesionale (VET);
-
mobilitatea învățării – promovarea dezvoltării personale și profesionale (Erasmus+);
-
educația și viața copiilor și tinerilor în era digitală.
De asemenea, PRES DK va urmări adoptarea a două documente:
-
Regulament privind Erasmus+,
-
Rezoluția Consiliului privind revizuirea cadrului strategic pentru educație și formare profesională (Spațiul European al Educației).
Totodată, sunt planificate o serie de conferințe, axate pe unele dintre cele mai importante agende din domeniile cercetării, spațiului și inovării – https://ufm.dk/en/eu-presidency-2025-1)
Consiliul UE avansează în direcția creării unei etichete de diplomă europeană comună
Consiliul Uniunii Europene a prezentat viziunea privind viitorul învățământului superior european. Prin intermediul unei recomandări și a unei rezoluții paralele convenite în cadrul reuniunii din data de 12 mai 2025, miniștrii educației au pregătit punerea în aplicare a unei etichete de diplomă europeană comună și au definit etapele următoare către posibila introducere a unei diplome europene comune.
Cele două texte aprobate prezintă elemente practice privind viitorul învățământului superior european, având scopul de a crește atractivitatea universităților europene și de a le consolida poziția la nivel internațional într-o perioadă de provocări geopolitice din ce în ce mai mari.
- Rezoluția Consiliului privind o etichetă de diplomă europeană comună și etapele următoare către o posibilă diplomă europeană comună: stimularea competitivității Europei și a atractivității învățământului superior european, stabilește viziunea statelor membre privind o etichetă de diplomă europeană comună și propune o foaie de parcurs către o posibilă diplomă europeană comună. Până în 2029 urmează să fie realizate trei etape:
1. Faza 1: finalizarea pregătirilor pentru introducerea etichetei de diplomă europeană comună (2025-2026),
2. Faza 2: introducerea etichetei de diplomă europeană comună, monitorizarea punerii în aplicare a acesteia, evaluarea utilizării sale și desfășurarea de lucrări vizând fezabilitatea și de explorare privind o diplomă europeană comună (2026-2028),
3. Faza 3: desfășurarea unei reflecții privind etapele următoare către o diplomă europeană comună și luarea unei decizii bazate pe date concrete în acest sens (2029).
Recomandarea însoțitoare specifică criteriile de acordare a etichetei de diplomă europeană comună. Eticheta ar urma să fie acordată programelor comune desfășurate prin intermediul cooperării transnaționale între universități din țări diferite, care să includă cel puțin două state membre ale UE.
- Recomandarea Consiliului privind un sistem european de asigurare a calității și de recunoaștere în învățământul superior, abordează teme precum: îmbunătățirea tuturor sistemelor de asigurare a calității, posibilitatea dezvoltării unui cadru european de asigurare a calității special dedicat pentru alianțele de instituții de învățământ superior, flexibilizarea programelor sau a abordărilor combinate în ceea ce privește asigurarea externă a calității, construirea bazelor pentru obținerea etichetei de diplomă europeană comună și criteriile pentru acordarea acesteia, implementarea recunoașterii automate.
CNRED continuă sesiunile regionale de instruire a utilizatorilor IMI
CNRED a organizat în perioada 29 -30 mai a.c., la Universitatea din Oradea, cea de-a doua sesiune regională de instruire a autorităților înregistrate în Sistemul de Informare al Pieței Interne.
Sesiunea de instruire a supus atenției participanților utilizarea Sistemului IMI pentru gestionarea cererilor de informații, alertelor și a notificărilor, conectarea la platforma IMI prin sistemul de autentificare cu 2 factori, adăugarea și ștergerea dispozitivelor de încredere, precum și noile funcționalități ale platformei.
Totodată, reprezentanții CNRED au prezentat platforma Punctul de Contact Unic electronic – PCUe (viitorul Portal Digital Unic) și funcțiile pentru transmiterea solicitărilor de recunoaștere a studiilor obținute în străinătate pentru înscrierea la studii în România, modalitatea de creare a unui cont RoeID, precum și alte aspecte privind recunoașterea studiilor în contextul digitalizării.
A doua sesiune regională de instruire a reunit reprezentanți ai instituţiilor de învăţământ superior, Inspectoratelor Şcolare Judeţene, Agențiilor Județene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Agențiilor Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă, Direcţiilor de Sănătate Publică Judeţene, precum și autorități competente pentru profesii reglementate.
Următoarele sesiuni de instruire a utilizatorilor IMI se vor desfășura, după cum urmează:
- 19 – 20 iunie 2025: Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu,
- 3 – 4 septembrie 2025: Universitatea din București.