Newsletter mai 2025
Diploma europeană din perspectiva recunoașterii
În contextul Planului pentru o Diplomă Europeană elaborat de către Comisia Europeană, Centrul italian CIMEA (Academic Equivalence Mobility Information Center) a elaborat și publicat un document cu privire la procesul de implementare a diplomei europene în cadrul proiectului ”TPG-LRC Constructing Recognition in the EHEA”.
Forumul European pentru Asigurarea Calității 2025
Forumul European pentru Asigurarea Calității (EQAF) 2025 se va desfășura în acest an, în perioada 12 – 14 noiembrie, la Universitatea Corvinus din Budapesta.
Raport OECD: Reducerea decalajului de competențe AI
Inteligența artificială (AI) devine din ce în ce mai integrată în mediul profesional, intensificând cererea de specialiști și de personal pregătit să utilizeze eficient noile resurse. În acest context, programele de formare și perfecționare sunt esențiale pentru adaptarea la schimbările generate de AI.
CNRED lansează seria anuală a sesiunilor de instruire pentru utilizatorii IMI
În perioada 8-9 mai a.c., la inițiativa CNRED, reprezentanții autorităților înregistrate în Sistemul de Informare al Pieței Interne au participat la prima sesiune de instruire organizată la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.
Diploma europeană din perspectiva recunoașterii
În contextul Planului pentru o Diplomă Europeană elaborat de către Comisia Europeană, Centrul italian CIMEA (Academic Equivalence Mobility Information Center) a elaborat și publicat un document cu privire la procesul de implementare a diplomei europene în cadrul proiectului ”TPG-LRC Constructing Recognition in the EHEA”.
Pornind de la etapele de implementare și concentrându-se pe discuțiile actuale la nivel european privind conturarea etichetei de diplomă europeană comună, publicația oferă, totodată, două studii de caz desfășurate în cadrul unor proiecte pilot care au testat relevanța criteriilor europene create în comun pentru o etichetă a diplomei europene: proiectele EDLab și ED- AFFICHE.
Patru puncte cheie apar ca fiind cruciale pentru implementarea diplomei europene, din perspectiva recunoașterii:
1. Recunoașterea relevanței culturii recunoașterii și a importanței împărtășirii cunoașterii în jurul conceptului și definiției diplomei europene.
2. Înlăturarea oricăror posibile obstacole din legislațiile naționale în perspectiva implementării diplomei europene.
3. Creșterea înțelegerii și utilizării instrumentelor Bologna, care să fie aplicate și în recunoașterea diplomei europene.
4. Cooperarea între diferitele părți interesate va fi crucială în următoarele etape ale strategiei pentru implementarea diplomei europene, pe termen scurt și lung.
Documentul este structurat pe trei secțiuni: prima parte oferă o succintă prezentare generală a politicilor la nivel european și două studii de caz din proiectele pilot, a doua secțiune este dedicată clarificării unor aspecte, iar secțiunea finală prezintă posibila cale de urmat pentru implementarea Diplomei Europene din perspectiva recunoașterii.
Publicația furnizează, de asemenea, informații cu privire la activitatea desfășurată până în prezent la nivel european, rezultat al mai multor consultări cu părțile interesate din domeniul învățământului superior, inclusiv consultări informale cu reprezentanți ai Comisiei Europene.
Forumul European pentru Asigurarea Calității 2025
Forumul European pentru Asigurarea Calității (EQAF) 2025 se va desfășura în acest an, în perioada 12 – 14 noiembrie, la Universitatea Corvinus din Budapesta.
Ediția din acest an, cu tema „Asigurarea calității în timp de criză – Asigurarea stabilității, autonomiei și cooperării internaționale în învățământul superior”, va combina sesiuni despre politici și tendințe europene, cercetări și exemple de cazuri practice conexe temei evenimentului și, totodată, evoluțiile actuale în asigurarea calității.
Evenimentul oferă o platformă pentru discuții, dezvoltare profesională și schimb de experiență între părțile interesate în asigurarea calității. Forumul va fi de interes pentru rectorii și prorectorii responsabili cu asigurarea calității, personalul responsabil cu asigurarea calității din instituțiile de învățământ superior, studenți și cercetători care lucrează în învățământul superior sau în domeniul asigurării calității.
Contribuțiile pentru Forumul european pentru asigurarea calității 2025 pot fi trimise până la data de 22 iunie 2025, termenul limită pentru depunerea propunerilor.
Pentru informații suplimentare, accesați: 2025 European Quality Assurance Forum
Raport OECD: Reducerea decalajului de competențe AI
Inteligența artificială (AI) devine din ce în ce mai integrată în mediul profesional, intensificând cererea de specialiști și de personal pregătit să utilizeze eficient noile resurse. În acest context, programele de formare și perfecționare sunt esențiale pentru adaptarea la schimbările generate de AI. Cu toate acestea, se observă insuficiente analize privind nevoia de training raportată la cerințele impuse de extinderea utilizării inteligenței artificiale.
Pe acest fond, raportul publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) explorează politicile guvernamentale și inițiativele de formare în domeniul inteligenței artificiale implementate de statele membre OECD. Acesta examinează modul în care autoritățile încurajează atât expertiza avansată în AI, cât și educația specifică, argumentând că resursele de formare existente sunt insuficiente pentru a răspunde nevoilor crescânde ale societății în materie de competențe AI. Totodată, autorii evidențiază diverse metode pe care guvernele le pot utiliza pentru a stimula și facilita formarea în domeniul AI.
Mesaje cheie:
– Extinderea utilizării AI generează creșterea cererii și nevoii de specialiști și personal cu cunoștințe în domeniu;
– Un număr tot mai mare de state OECD implementează strategii și politici pentru a sprijini perfecționarea și recalificarea în contextul adoptării AI, inclusiv prin introducerea unor programe de training finanțate din fonduri publice. Cu toate acestea, se poate face mai mult pentru a asigura că programele de formare sunt potrivite pentru a pregăti adulții pentru activități profesionale bazate pe AI;
– Analiza OECD relevă faptul că doar un mic procent din cursurile de formare existente oferă și componenta de AI, semnalând necesitatea extinderii ofertei;
– Majoritatea programelor de training în AI se concentrează în prezent pe abilități avansate, însă statele ar putea beneficia ca urmare a dezvoltării unei game mai largi de programe care să promoveze cunoștințele generale și înțelegerea în ansamblu a domeniului;
– Decidenții ar trebui să ia în considerare direcționarea inițiativelor de formare atât spre specializare, cât și către formarea generală inițială. În acest sens, pot fi utilizate stimulente financiare și non-financiare, parteneriate cu mediul de afaceri și căi de învățare inclusive.
Raportul OECD poate fi consultat accesând: https://www.oecd.org/en/publications/bridging-the-ai-skills-gap_66d0702e-en.html
CNRED lansează seria anuală a sesiunilor de instruire pentru utilizatorii IMI
În perioada 8-9 mai a.c., la inițiativa CNRED, reprezentanții autorităților înregistrate în Sistemul de Informare al Pieței Interne au participat la prima sesiune de instruire organizată la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași.
În contextul în care Sistemul IMI a fost dezvoltat de Comisia Europeană pentru a facilita schimbul de informații între autoritățile statelor membre implicate în punerea în practică a legislației UE, reprezentanții CNRED au furnizat participanților informații cu privire la următoarele aspecte: conectarea la sistemul IMI, asigurarea schimbului de informații cu privire la profesiile reglementate sectorial și național, transmiterea cererilor de informații și a răspunsurilor prin IMI, gestionarea alertelor pentru diplome falsificate și sancțiuni profesionale. Prezentările au mai inclus recunoașterea studiilor în contextul digitalizării și bunele practici pentru înscrierea cetățenilor europeni la studii.
Prima sesiune regională de instruire a reunit reprezentanți ai instituţiilor de învăţământ superior, Inspectoratelor Şcolare Judeţene, Agențiilor Județene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, Agențiilor Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă, Direcţiilor de Sănătate Publică Judeţene, precum și autoritățile competente pentru profesii reglementate.
Următoarele sesiuni de instruire a utilizatorilor IMI se vor desfășura, după cum urmează:
- 29 – 30 mai 2025: Universitatea din Oradea,
- 19 – 20 iunie 2025: Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu,
- 3 – 4 septembrie 2025: Universitatea din București.